KNMT-project helpt om tijdig in gesprek te gaan met (on)tevreden patiënt

Karel Gosselink
2 minuten
in gesprek met patiënt
Als een tandarts in een vroeg stadium weet of een patiënt tevreden of ontevreden is over zijn bezoek aan de praktijk, dan kan mogelijk een klachtprocedure worden voorkomen. Om daarbij te helpen is de KNMT het project ‘Klacht, Compliment? Kans!’ gestart.

Praktische handvatten om tandarts te helpen

Het project ‘Klacht, Compliment? Kans!’ (KCK) biedt de tandarts een aantal praktische handvatten – waaronder een toolkit, studiepakket en cursussen - om tijdig te achterhalen hoe een patiënt zijn bezoek aan de praktijk heeft ervaren en hoe je hier als tandarts mee om kunt gaan.

Inspectie (IGJ) ziet graag laagdrempelige aanpak ontevreden patiënt

Het project sluit aan bij de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), die voorschrijft om onvrede van de patiënt laagdrempelig in de praktijk aan te pakken. Ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet dit graag in de mondzorg gebeuren. Dit zou een klachtenprocedure kunnen voorkomen. 

Online toolkit met poster, webbanners en wachtkamerscherm

Op de KNMT-site staat een online-toolkit met een poster, webbanners en een wachtkamerscherm die de tandarts kan downloaden of bestellen. Hierop worden patiënten oproepen om hun tevredenheid of ontevredenheid te melden bij de balie van de praktijk of via de website van de praktijk.  Bij het NT van oktober is een exemplaar van de poster bijgevoegd. 

Naar de online toolkit

Aangepaste webpagina ook via KNMT Praktijkwebsite te activeren

Verder wordt in de toolkit uitgelegd hoe een webpagina van een mondzorgpraktijk om (on)tevredenheid te melden eruit kan zien. Voor tandartsen met een praktijkwebsite van Uw Zorg Online is deze pagina al aangemaakt . Zij kunnen deze activeren in plaats van de gebruikelijke pagina over klachten. Hoe dit moet, wordt ook in de toolkit uitgelegd.

IQual-studiepakket ‘Omgaan met (on-)tevreden patiënten’

Met het studiepakket ‘Omgaan met (on-)tevreden patiënten’ kunnen IQualgroepen aan de slag. Hierin wordt stilgestaan bij manieren om onvrede en tevredenheid bij patiënten te signaleren en komt aan bod wat te doen met een ontevreden patiënt. Het studiepakket biedt een stappenplan en diverse handvatten, tips en tricks voor het omgaan met onvrede en klachten.

Naar het IQual-studiepakket

KNMT Academy-cursussen 

De KNMT Academy organiseert de komende tijd cursussen die aansluiten bij het project, zoals de online-cursus ‘Omgaan met lastig gedrag’ en de online cursus 'Agressie de baas'.

Compliment is leerzaam voor het hele team

De bedoeling van het KCK-project is ook dat patiënten tijdig hun tevredenheid of complimenten over de gang van zaken in mondzorgpraktijk gaan uiten. Dat geeft positieve energie en is leerzaam voor de tandarts en het hele team.