Terugbetaling na controle door een zorgverzekeraar, hoe zit dat?

Evert Berkel
1 minuut
Betalen
Bij een controle door een zorgverzekeraar blijkt dat er iets is misgegaan bij een declaratie. Wie moet er dan terugbetalen, de zorgverlener, het factoringbedrijf of de patiënt?

Natuurlijk kan een zorgverzekeraar pas tot terugvordering overgaan als daadwerkelijk vaststaat dat er iets mis is met een nota of de geleverde zorg. Als dat zo is, volgt de vraag bij wie de zorgverzekeraar moet zijn voor terugbetaling. Dat is niet automatisch bij de zorgaanbieder, omdat hij diegene is die de zorg geleverd heeft.

De vraag wie aanspraak kan maken op terugbetaling, hangt van een aantal elementen af. Denk aan de vraag of een zorgovereenkomst of betaalovereenkomst is getekend, of gebruik is gemaakt van een factoringmaatschappij en of sprake is van verzekerde mondzorg.

In het stroomschema is uitgewerkt welke partij aanspraak kan maken op terugbetaling, in het geval dat is vast komen te staan dat er iets mis is met een declaratie.

Stroomschema Terugbetaling onjuiste declaratie (pdf)

Dit artikel is geschreven door Daniël Post en Karik van Berloo, advocaten en partners bij Eldermans|Geerts Advocaten in de zorg. Het verscheen samen met het artikel Een zorgverzekeraar inzage geven in een patiëntendossier: kan dat wel? eerder in NT/Dentz.

Lees ook: checklist materiële controles zorgverzekeraars