Klachtenservice

Iedere tandarts krijgt wel eens te maken met een ontevreden patiënt. Meestal lukt het om er snel samen uit te komen maar soms mondt een meningsverschil uit in een geschil of klacht. De KNMT Klachtenservice is er dan om u bij te staan. Hiermee heeft u een wettelijk verplichte klachtenregeling en een geschillenregeling in één. 

Hoe werkt de KNMT Klachtenservice?



Een klacht, wat nu?

  1. Een patiënt kan via u of rechtstreeks een klacht indienen de bij de KNMT Klachtenservice, over de behandeling, bejegening of financiën bijvoorbeeld.
  2. De KNMT Klachtenservice neemt contact met u op.
  3. Als u wilt, krijgt u een 'buddy' toegewezen om u van collegiaal advies te voorzien.
  4. Een van de klachtenfunctionarissen start de bemiddeling tussen u en de patiënt om tot een pragmatische oplossing te komen.
  5. Zonodig doet de klachtenfunctionaris een beroep op tandheelkundige specialisten of juristen van de KNMT.
  6. Is de klacht niet binnen 6 weken opgelost? Dan kan de patiënt besluiten naar de Geschilleninstantie Mondzorg te stappen (een initiatief van ANT, KNMT, NVM en ONT). Daar een klacht neerleggen kost 75 euro griffiegeld.
  7. De Geschilleninstantie Mondzorg doet binnen 6 maanden een bindende uitspraak en kan tot 25.000 euro schadevergoeding toekennen. Beroep is niet mogelijk.



Reglement

In het Klachtreglement KNMT (pdf) kunt u de details van de KNMT Klachtenservice nalezen.

Voor tandarts en voor de praktijk

De KNMT Klachtenservice is er voor alle tandartsen én alle praktijken. Elke tandarts sluit zich individueel aan bij een klachten- en geschillenregeling. En daarnaast moet een praktijk (met meer dan één behandelstoel waaraan zorg wordt verleend) een eigen, aparte praktijkaansluiting regelen.

Welke situatie is op u van toepassing?

Kosten

  • Aansluiten als tandarts bij de KNMT Klachtenservice kost € 95,- per jaar.
  • Aansluiten als praktijk kost € 40,- per behandelstoel per jaar. De eerste behandelstoel is gratis; daarvoor heeft de praktijkhoudende tandarts al betaald in zijn individuele aansluiting.



Aanmelden

Meld uw praktijk aan voor de KNMT Klachtenservice 

Meld u individueel aan voor de KNMT Klachtenservice (vermeld uw naam, lidmaatschapsnummer en zet in het onderwerp 'Aanmelden Klachtenservice')

Vragen

Heeft u vragen? Neem gerust contact op met KNMT Ledenservice.