5 tips om een klacht tegen een collega te voorkomen

24 september 2018
Behandeling

Bij tijd en wijle zien tandartsen werk van collega’s dat de toets der kritiek niet of nauwelijks kan doorstaan. De manier waarop een tandarts hierop anticipeert en er met de patiënt over communiceert, kan ertoe leiden dat deze een klacht tegen de betreffende collega indient. Dit kan voorkomen worden.

Volgens de KNMT-klachtenservice zijn deze klachten moeilijk(er) te bemiddelen omdat de patiënt vaak verwijst naar wat zijn nieuwe tandarts heeft gezegd, terwijl deze officieel geen partij is in de klachtenprocedure. Deze 5 tips kunnen helpen dit te voorkomen.

5 tips

  1. Wees voorzichtig met het geven van (waarde)oordelen over het werk van een vorige tandarts. Vertel de patiënt alleen wat u feitelijk constateert.
  2. Betrek uw constateringen niet meteen op het werk van de vorige tandarts. Er kan ook een andere oorzaak zijn.
  3. Bespreek wat er volgens u in de mond moet gebeuren niet meteen met de patiënt, maar leg het eerst voor aan de vorige tandarts of een andere collega. Meld wel aan de patiënt dat u de situatie nog even met een collega wilt bespreken.
  4. Mocht een patiënt zelf al twijfelen over het werk van een collega, adviseer hem dan dat hij probeert er samen met deze collega uit te komen.
  5. Help de patiënt door naast hem te gaan staan, maar val collega’s ook niet zomaar af.

Wilt u meer weten wat u kunt doen om een klacht te voorkomen? Meld u dan aan voor de cursus Hoe voorkom ik een klacht.

 

Lees meer over: klachten

2 reacties op 5 tips om een klacht tegen een collega te voorkomen