6 tips om met een mondige patiënt om te gaan

28 augustus 2018

Hoe ga je  om met een mondige patiënt in de tandartsstoel? Communicatiedeskundigen Charlotte Vink en Dirk de Natris van de Radboud Universiteit Nijmegen deden er onderzoek naar en hebben 6 tips voor de tandarts om met een mondige patiënt om te gaan.

1. Neem de patiënt serieus

Een mondige patiënt is geen lastige patiënt, maar juist betrokken. Hij wil zelf kiezen voor een behandeling en confronteert de tandarts hierbij met zelf gevonden informatie.

2. Geef de patiënt goede voorlichting

De mondige patiënt stelt meer vragen en wil weten wat allemaal mogelijk is. Als je deze patiënt goed voorlicht, hoeft hij minder vragen te stellen. Verder is het belangrijk om een behandeling vooraf van a-z met de patiënt door te nemen.

3. Bespreek de behandelopties met de patiënt

Leg een (mondige) patiënt meerdere behandelopties voor waaruit hij kan kiezen. Op basis hiervan is deze beter in staat om keuzes ten aanzien van het behandelproces te maken.

4. Wijs de patiënt op wat wel en niet mogelijk is

Soms wil de mondige patiënt iets dat niet in het pakket zit of simpelweg niet mogelijk is. Geef duidelijk aan wat wel mogelijk is en vraag de patiënt er nog eens goed over na te denken en het later nog eens te bespreken.

5. Geef duidelijk advies aan de patiënt

Als een mondige patiënt blijft volharden in een oplossing die niet mogelijk is, geef dan duidelijk advies over wat je als tandarts wel kunt bieden.

6. Werk in samenspraak met de patiënt

Omdat een mondige patiënt beter is geïnformeerd, is de tandarts beter in staat om zaken over de behandeling uit te leggen. Daardoor heeft de patiënt een beter overzicht van de mogelijke behandelingen en kan hij in samenspraak met de tandarts een behandelplan uitzetten.

Zie ook pagina 24 en 25 van Nederlands Tandartsenblad van augustus

 

Total votes: 16
Lees meer over: patiëntcommunicatie

0 reacties op 6 tips om met een mondige patiënt om te gaan