facebook

Dental Expo 2020: wat kunt u zoal verwachten?

Profile picture for user Evert Berkel
Evert
Berkel
6 minuten
Dental expo
Apparatuur, instrumentarium, verbruiksmaterialen, kennisoverdracht, praktijkmanagement, software, tandtechniek en nog veel meer dat met tandheelkunde te maken heeft. Het is allemaal aanwezig tijdens de tiende editie van Dental Expo. Het Nederlands Tandartsenblad klopte aan bij de organisatie en een aantal van de tweehonderd exposanten en vroeg: wat heeft u voor de bezoekers in petto?

Vanwege het coronavirus gaat Dental Expo 2020 niet door op 19, 20 en 21 maart. De organisatie zoekt momenteel naar data later in het jaar om de beurs alsnog te houden. Onderstaande informatie over de exposanten is onder voorbehoud.

Volgens Mathilde Koniuszek, als eventmanager bij beursorganisator Easyfairs verantwoordelijk voor Dental Expo, wordt de beurs een uitje voor het hele tandheelkundig team. “Er is meer te vinden dan alleen producten en tools. Op Dental Expo vinden bezoekers ook informatie die voor elk lid van het tandheelkundig team interessant is.” Ze doelt daarmee vooral op kennisoverdracht, in de vorm van lezingen, workshops en scholing. De beursorganisator zelf biedt deze aan maar ook verschillende exposanten en partners, waaronder de KNMT. Door de nadruk te leggen op kennisoverdracht hoopt Koniuszek dit jaar zo’n 8.500 bezoekers te mogen verwelkomen. Ter illustratie, Dental Expo 2018 – de beurs vindt eens in de twee jaar plaats – trok 7.900 bezoekers, de editie daarvoor 6.300.

"Met een totaalbeeld de deur uit, de toekomst tegemoet"

Vooruitlopend op wat beursgangers kunnen verwachten, zegt Koniuszek te verwachten dat een aantal standhouders niet langer zoals gebruikelijk ‘tastbare’ producten op de stand zal tonen. “Die brengen het publiek via beeldschermen op de hoogte van wat men te bieden heeft. Bijvoorbeeld zoals 3Shape afgelopen jaar op de IDS in Keulen deed. Dat werkte, het was er constant bomvol met kijkende mensen. Dentalair gaat nu ook die kant op. Het is een andere manier van het benaderen van de beurs, maar wel iets wat we in de toekomst waarschijnlijk meer gaan zien.”

Wanneer de beurs voor haar geslaagd is? “Als bezoekers thuiskomen van een dag waarop ze veel gezien en gevoeld hebben, veel nieuwe dingen hebben ontdekt en ook een aantal lezingen of workshops hebben gevolgd. Zo gaan ze met een totaalbeeld de deur uit, de toekomst tegemoet.”

De KNMT biedt haar leden gratis toegangskaarten voor Dental Expo aan. We hopen u te zien op onze stand of bij een van de vele kennissessies van de KNMT Academy! U vindt de KNMT bij de Dental Expo Lounge.

VGT: Gevaarlijke stoffen

Een van de traditionele sterkhouders van Dental Expo is de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige branche (VGT). Dit jaar benut deze vereniging de beurs om uitleg te geven over de wettelijke eisen ten aanzien van radiologie. Die vloeien voort uit het nieuwe Besluit basisveiligheidsnormen stralingsbescherming, ministeriële regelingen en de verordening van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS). Ook vraagt de VGT om aandacht voor het gebruik en de registratie van Producten met Gevaarlijke Stoffen (PGS).

De VGT meent dat er veel behoefte is aan informatie over deze wetgeving en de handelingen om te komen tot een vergunning/registratie bij de ANVS. Dit omdat de overgangstermijn voor de vergunning en het registreren van röntgentoestellen bij de ANVS inmiddels verstreken is en de Inspectie ANVS de controle bij niet-geregistreerde/vergunninghoudende praktijken aan het intensiveren is. De wetgeving komt bovendien samen in de onlangs gelanceerde digitale Risico Inventarisatie en –Evaluatie (RI&E) van de KNMT. Iedere werkgever moet zo’n RI&E invullen en actueel houden. Hoewel de VGT voor zowel de eisen ten aanzien van radiologie als gevaarlijke stoffen een internet portal heeft opgezet om praktijken te ontzorgen, verwacht de vereniging op de Dental Expo de nodige aanloop.

Pharmeon: Dicht bij de doelgroep

Pharmeon, partner van de KNMT bij het ontwikkelen van de praktijkwebsite die de KNMT aanbiedt, vindt het belangrijk dicht bij haar doelgroepen te staan. Dental Expo is daar een uitgelezen kans voor, meent het bedrijf, dat behalve websites ook patiëntportals en persoonlijke gezondheidsomgevingen (pgo’s) aanbiedt.

Uw Zorg online is het digitale platform van Pharmeon voor veilige en efficiënte communicatie tussen zorgverlener en patiënt. Het bedrijf presenteert het op Dental Expo, met de bedoeling het dit jaar verder uit te rollen. Met de Uw Zorg online-app kunnen patiënten vanuit hun eigen persoonlijke omgeving online diensten van meerdere zorgdisciplines activeren: tandarts, huisarts, apotheek... Volgens Pharmeon is dit een eerste stap naar meer persoonsgerichte netwerkzorg. Tijdens de beurs verwacht het bedrijf bestaande klanten uitleg te kunnen geven over degelijke innovaties en nieuwe klanten kennis te laten maken met de digitale mogelijkheden voor efficiëntere zorg.

Dentsply Sirona: Beter, veiliger, sneller

Dentsply Sirona neemt een uitgebreid assortiment mee naar Dental Expo. Het bedrijf zegt erop gericht te zijn tandheelkundige professionals in staat te stellen om betere, veiligere en snellere tandheelkundige zorg te bieden. Dat doet het op breed vlak: het ontwikkelt, produceert en verkoopt CAD/CAM-systemen, digitale intra-orale, panoramische en 3D-beeldsystemen, dentale behandelunits, hygiëne- en preventiesystemen en producten voor onder andere orthodontie, endodontologie, implantologie en restauratieve tandheelkunde. Een breed scala daarvan is op de beurs te zien. Bij het ontwikkelen van oplossingen wordt samengewerkt met de professie, die ook wordt ondersteund door middel van educatie. Uiteindelijk is het doel het veraangenamen van het leven van meer dan zes miljoen patiënten, die dankzij de producten van Dentsply Sirona met vertrouwen kunnen eten, spreken en lachen.

GSK: Bewuste keuze

Ook GSK wil Dental Expo benutten om in contact te komen met professionals. Het wil er zo veel mogelijk spreken om haar producten onder de aandacht te brengen. Op de editie van 2016 ontbrak de farmaceut nog, het is een bewuste keuze er dit jaar wel bij te zijn. Tijdens de beurs presenteert GSK onder meer een versie van haar Parodontax-tandpasta die minder zout smaakt. De hoeveelheid zout in de tandpasta is echter wel hetzelfde, en ook de werking is gelijk gebleven. Bezoekers kunnen zelf op de stand ervaren hoe deze nieuwe variant smaakt. Op deze manier probeert de farmaceut professionals enthousiast te maken voor haar producten, met als achterliggende gedachte doel dat die ze aan hun patiënten gaan adviseren. Omdat uiteraard niet iedereen van alle ins en outs van de producten op de hoogte is, wordt er door GSK ook de nodige uitleg verschaft. Desgevraagd kunnen bezoekers ook een tube tandpasta meekrijgen om zelf uit te proberen.

DHIN: Meer naamsbekendheid

Ook non-profitorganisaties zijn op Dental Expo vertegenwoordigd. Zo ontbreekt bijvoorbeeld Dental Health International Nederland (DHIN) niet. Deze stichting, die projecten op het gebied van curatieve en preventieve mondzorg in lagelonenlanden opzet en steunt, wil via de beurs meer naamsbekendheid krijgen en informatie over haar activiteiten verstrekken. Ook komen bezoekers bijvoorbeeld te weten over welke expertise de technische medewerkers van DHIN beschikken. Maar ook wordt informatie verstrekt aan mensen die zelf een project hebben opgezet of dat willen gaan doen: wat komt daar allemaal bij kijken? En DHIN wil contacten leggen met zowel bezoekers als bedrijven, opdat deze de organisatie in Houten weten te vinden voor het stellen van vragen of het doneren van materialen.

Überhaupt is een bezoek aan de stand DHIN interessant voor beursgangers die affiniteit hebben met mondzorg in lagelonenlanden. Die krijgen zo als tandheelkundig professional inzicht in wat er zoal mogelijk is om bij te dragen aan een betere en gezondere wereld.

Anders Medical Factoring: Vijfjarig bestaan

Ook Anders Medical Factoring is dit jaar aanwezig op Dental Expo, die voor het bedrijf in het teken staat van zijn vijfjarige bestaan. Dat wordt op Dental Expo met alle mondzorgverleners van Nederland gevierd, want zonder hen zouden we niet bestaan, aldus het factoringbedrijf, dat er trots op is dat het is uitgegroeid tot een gerespecteerde factoringpartner, inmiddels de op een na grootste binnen de mondzorgbranche. Behalve een feestje vieren en kennismaken met nieuwe mondzorgprofessionals, ziet Anders Medical Factoring de beurs ook als een extra moment om bij te praten met zijn relaties. In de nieuwe stand kunnen nog meer mensen worden verwelkomd dan tijdens vorige edities. In die stand kan men zich ook aanmelden voor de verjaardagsactie van Anders Medical Factoring. Want wie jarig is trakteert; alle mondzorgverleners in Nederland maken in april en mei wekelijks kans op mooie cadeaus. Wie kans wil maken kan zich ook aanmelden op andersmf.nl/verjaardagsactie, klanten van het bedrijf doen automatisch mee. 

Tandartspraktijk van het Jaar

Op vrijdag 20 maart zal op Dental Expo bekend worden gemaakt welke praktijk zich dit jaar Tandartspraktijk van het Jaar mag noemen. Voor deze uitverkiezing, een initiatief van Arseus Dental, Vertimart, Edin Dental Academy, Henry Schein Dental, Dental Tribune Nederland en Infomedics, zijn nog drie praktijken in de race:

  •  CBT Midden-Brabant, Ulvenhout
  •  Mondzorgcentrum Wiranto & Go, Almelo
  •  ART Tandartsen, Amersfoort

Wie van deze drie er met de titel vandoor gaat, wordt om 17.00 uur in de Dental Expo Lounge op de beursvloer onthuld.

Alles over Dental Expo 2020

tekst: Karel Gosselink en Laura van Paesschen

evenementen
ledenvoordelen

Recent nieuws

Advertentie

Adhese Universal VivaPen; drievoudige efficiency

Adhese Universal VivaPen; drievoudige efficiency

Ivoclar Vivadent presenteert een nieuwe generatie van de Adhese Universal in stiftvorm met een modern en gebruikersvriendelijk design. Dankzij de nieuwe, efficiënte versie van de VivaPen zijn maximaal driemaal meer applicaties per ml-inhoud mogelijk in vergelijking met conventionele flesapplicaties.

Ontdek de nieuwe Adhese Universal VivaPen