Een slecht oordeel op een website: 5 tips over wat te doen

Karel Gosselink
2 minuten
Duimpje
Het komt voor dat ontevreden patiënten een negatieve beoordeling over hun tandartsbezoek op een website plaatsen, bijvoorbeeld op tandarts.nl, zorgkaartnederland.nl of independer.nl. Wat kunt u als tandarts doen als een patiënt zijn bezoek als slecht beoordeelt? Deze 5 tips kunnen helpen.

1. Reageer op de beoordeling

Beoordelingssites zijn weliswaar niet verplicht een reactie te plaatsen, maar doen dit vaak wel. Maak dan gebruik van die mogelijkheid en plaats een open en vriendelijke reactie. Vermijd daarbij de discussie maar nodig de ontevreden patiënt liever uit om contact op te nemen om zijn uiting van onvrede te bespreken.

2. Vraag de patiënt zijn beoordeling te verwijderen

Nee heb je, ja kun je krijgen. U kunt een patiënt altijd vragen een al te kritische beoordeling te verwijderen of aan te passen. Althans, als hij zo sportief is deze onder eigen naam te publiceren. Er zit wel enig risico aan zo’n verzoek; als de patiënt echt boos is kan zelfs het tegenovergestelde effect worden bereikt. Daarom is tact hier het toverwoord.

3. Speel het via de reviewsite

Als een kritische beoordeling niet is gebaseerd op feiten of zelfs onnodig grievend is, dan kan de beoordelingssite worden ingeseind. Vaak hebben die gedragsregels opgesteld. Als deze worden overtreden, zal de site de patiënt vragen om de beoordeling aan te passen of te verwijderen, of de site doet dit zelf.

4. Stap naar de rechter

Mochten de eerste 3 stappen onvoldoende resultaat opleveren en zit het commentaar iemand echt dwars, bijvoorbeeld omdat de patiënt onnodig grievend is of de beoordeling niet op feiten is gebaseerd, dan kan altijd nog de rechter worden ingeschakeld. Maar zie dit wel als uiterste middel. Met een beetje pech trekt zo’n zaak de aandacht van de media, wat extra reputatieschade kan opleveren.

5. Vraag patiënten om een positieve beoordeling

Positieve beoordelingen bieden tegenwicht aan negatieve beoordelingen. Alleen daarom al is het goed om patiënten actief te vragen hun bezoek positief te beoordelen. Bijkomend voordeel: het gemiddelde cijfer van de praktijk gaat omhoog.