Nieuw: de KNMT Klachtenservice

23 november 2016

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) verplicht elke tandarts per 1 januari 2017 om een eigen klachtenregeling te hebben. Om leden daarbij te helpen presenteert onze beroepsvereniging: de KNMT Klachtenservice.

Die vervangt de huidige klachtenregeling. Met de KNMT Klachtenservice is de tandarts verzekerd van een klachtenfunctionaris, aansluiting bij een geschilleninstantie en een goede afhandeling van een klacht of geschil als dat nodig is. Als professioneel zorgverlener hoort het afhandelen van een klacht bij het werk. Hoe lastig en vervelend dat ook in de praktijk kan zijn. De KNMT wil haar leden met de nieuwe Klachtenservice zo veel mogelijk ontzorgen.

Buddy

Verbeteringen zijn onder meer de klachtenfunctionaris die de tandarts van klacht tot afhandeling bijstaat. Deze onafhankelijke procesbegeleider zet zich in om snel tot een effectieve afhandeling van een klacht te komen. Ook de buddy is een toevoeging aan het proces: een ervaren collega die tips en adviezen kan geven. 

 

 

De Wkkgz-krant

De tweede editie van de Wkkgz-krant valt deze week bij alle KNMT-leden op de mat. In dit nummer veel aandacht voor de KNMT Klachtenservice. En welke wettelijke regels en aanpassingen er per 1 januari 2017 van kracht worden. De Wkkgz is 1 januari 2016 ingegaan en geldt voor alle zorgaanbieders in Nederland. De wet regelt dat patiënten goede zorg krijgen. In de wet is vastgelegd was goede zorg inhoudt en wat daarvoor moet gebeuren. Alle nieuwe regels worden in fases ingevoerd.

 

 

Heeft u vragen over de KNMT Klachtenservice? Bel de Ledenservice op 030 - 607 63 80.

Meer over KNMT-klachtenservice

Meer over de krant en de Wkkgz

Lees meer over:

0 reacties op Nieuw: de KNMT Klachtenservice