Sara's blog: meer geluk en rust

23 april 2019

Onze gemoedstoestand wordt bepaald door 3 pijlers: fysiologie, mentale focus en taalpatronen. Verander je een van deze pijlers dan komt er beweging in je gemoedstoestand.

Als je blij bent, heb je echt een andere fysieke houding dan wanneer je somber bent. Je denkt aan positieve leuke dingen en je praat positief, zowel met jezelf als met de ander. Nu is de grote vraag: Hoe bewust ben je van deze patronen? Met welke intentie begin je je werkdag en met hoeveel energie en in welke gemoedstoestand sluit je je werkdag af? Met een paar tips die je vandaag nog kunt gebruiken ga je merken dat je echt meer controle hebt over hoe je je wilt voelen.

1. Focus op positiviteit en wat je wel wilt.

Bepaal een positieve intentie aan het begin van je werkdag. Wees dankbaar voor alles wat er al is en richt je focus op wat je graag wilt realiseren. We zijn soms geneigd om alles wat niet klopt of niet naar ons zin is samen te vatten zodra we op het werk aankomen. Al is het de reis naar ons werk, de assistent die net te laat is, de lastige patiënt die weer ingepland staat. Er zijn genoeg redenen te benoemen waarom je stress kunt ervaren en je ongelukkig kunt voelen.

In plaats van te focussen op de negatieve dingen is het de kunst om te gaan focussen op de positiviteit om je heen. Focussen op wat er al naar je zin gaat en waar je graag naartoe wilt werken. Mocht je hier moeite mee hebben, focus op de gewenste resultaten die je op het werk al hebt bereikt. Die kunnen van gisteren zijn of van een jaar geleden, dat maakt niet uit. Dit zorgt voor meer energie. Hoe meer energie je hebt, hoe meer plezier je ervaart. Hoe plezieriger je zelf bent, hoe blijer mensen om je heen worden. En zo trek je meer positiviteit aan.

2. Praat positief tegen jezelf en stel jezelf duidelijke vragen.

Je bent de enige die het hoort. We hebben de neiging om de meeste tijd negatief over onszelf en tegen onszelf te praten. Dit is je interne dialoog. En je kunt je voorstellen – en wellicht heb je het al ervaren als je zo negatief tegen jezelf praat, vooral tijdens je werk – dat dit zorgt voor angst, stress en onveiligheid. Ik daag je uit om even afstand te nemen van jezelf en van een afstand te kijken wat je allemaal zegt bent en hoe relevant dat is!

Waardeer jezelf voor al je inzet tijdens een werkdag, geef jezelf complimenten en zeg aardige, positieve dingen tegen jezelf, je bent de enige die luistert. Je gaat merken dat je je echt beter gaat voelen en beter gaat presteren op het werk. Wees daarnaast bewust hoe je jezelf vragen stelt. Stel jezelf meer vragen als:  hoe komt het dat dit mij niet lukt? En hoe kan ik zorgen dat het mij wel lukt?

Alles wat je onbewust in je gedachtes vasthoudt, is wat je in de realiteit gaat ervaren. Stel jezelf duidelijke en doelgerichte vragen.

3. Zorg voor een juiste lichaamshouding.

Dit klinkt bijna als een onmogelijke opgave als je de hele dag aan de stoel werkt. Toch een hele dag op je werkstoel zitten, draagt niet bij aan een gelukkige gemoedstoestand. Je emotie bepaalt je lichaamshouding en ook het omgekeerde is waar. Iemand die somber is, zit vaak met een kromme rug en een andere gezichtsuitdrukking dan iemand die blij is.

Let daarom tijdens je werkdag op je houding en vooral je ademhaling, ben je werkelijk goed aan het ademhalen of hou je je adem vaak in als je geconcentreerd bezig bent. Heb je lang in een ongewenste houding gezeten, zorg dan dat je bewust even opstaat, rug recht en schouders naar achteren. Het klinkt misschien gek, maar een paar keer op een trampoline springen in de pauze doet al wonderen :)

Creëer bewustwording in de 3 pijlers. Merk op hoe het met de drie pijlers is op het moment dat je blij of juist somber bent. Elke verandering begint met bewustwording en daarna de wil om te willen veranderen.

Natuurlijk zijn er momenten die niet plezierig zijn. We zijn nu eenmaal mensen en alle emoties en gemoedstoestanden horen erbij en mogen juist doorvoeld worden. Echter, je hoeft niet te blijven hangen in een ongewenste emotie. Jij hebt de controle!

Sara Setodeh

Reageren? info@sarasetodeh.nl

Lees ook Sara's vorige blogs:

0 reacties op Sara's blog: meer geluk en rust