Sara's blog: perfectionisme, een kwaliteit of een valkuil?

19 februari 2019

Het is inmiddels 17:00u en de werkdag zit erop. Het was een drukke dag, veel pijnklachten tussendoor gehad. Terwijl ik opsta voel ik het goed in mijn rug. Ik besef nu pas dat ik vandaag nauwelijks pauze heb gehad. Na het omkleden zeg ik iedereen gedag en ga in mijn auto zitten. Terwijl ik een muziekje opzet, laat ik de dag de revue passeren of beter gezegd, mijn gedachtes nemen het over.

Ik hoor luid en helder de moeder die aan de balie klaagde dat ze zo lang nog moet wachten. Ik zie mezelf ver voorovergebogen over dat kindje die het echt niet meer zag zitten in de stoel met uiteindelijke resultaat een iets overhangende vulling. En ja die ene BW staat gemarkeerd in mijn geheugen, gemiste cariës, echt balen…

Als ik er weer aan denk voel ik het alsnog goed in mijn maag. Hoe kan dat, het ging toch uiteindelijk goed allemaal. En waarom komen als eerste beelden in mij op van alles dat beter had kunnen gaan? Mijn lijf voelt moe en mijn gemoedstoestand is niet echt opgewekt. Ik besef dat ik heel veel heb gegeven vandaag. Ik zet de muziek wat harder en hou me in gedachten bezig met wat we straks gaan eten…

Dit is een voorbeeld van een van de zoveelste werkdagen. Hard gewerkt, alles gegeven en toch geen voldaan gevoel. Tien dingen goed gegaan en toch die twee dingen waarbij het minder ging laten je niet los.

Herken je dat? Heb je dat ook weleens of heb je dat elke dag?

Het kan altijd nog beter

Streven naar een tien en niet tevreden kunnen zijn met minder is wat perfectionisme wordt genoemd, volgens Manja de Neef. Er is niets op tegen als je goed werk wilt leveren en al de eisen die je aan jezelf stelt niet extreem zijn. Je inspanningen leveren je dan een tevreden gevoel op. We zijn zorgverleners en willen de beste zorg voor de patiënt. Perfectionisme zou dan een kwaliteit van een zorgverlener moeten zijn.

En wat als je streven naar perfectionisme is ingegeven door angst, de angst om het niet goed te doen, de angst om fouten te maken? Je vindt dat de tien eigenlijk een tien plus moet zijn en alsnog ben je niet tevreden. Je hebt er altijd iets op te merken.

Op deze manier alles goed willen doen kost alleen maar energie en je houdt ook nog een ontevreden gevoel over. Perfectionisme zorgt voor een selectieve waarneming. Als je perfectionist bent, herken je het wellicht van jezelf dat je de negatieve kleine aspecten onthoudt en ze ook nogmaals uitvergroot. En laat me raden, je geeft jezelf amper complimenten! Je perfectionisme wordt uiteindelijk een last. Het helpt je niet om je zelfvertrouwen te vergroten. Je zelfbeeld blijft voorwaardelijk. Alleen als je alles perfect doet, ben je goed genoeg.

Je eigenwaarde wordt gekoppeld aan je handelen. En hoe vermoeiend is dat! Ook voelt je perfectionisme als iets wat bij je hoort, een karakter bijna. Het goede nieuws is, je kunt er iets aan veranderen als je het wilt.

Wees niet zo streng voor jezelf

Je perfectionisme kun je op de eerste plaats aanpakken door je daden, je eigenschappen en uiteindelijk door jezelf minder streng te beoordelen. Wees eerlijk en beoordeel jezelf op een eerlijke manier.

Beoordeel je zelf niet alleen op het eindresultaat maar juist op de inzet en de inspanning die je geleverd hebt.

Maak onderscheid tussen belangrijke en onbelangrijke zaken

Als Perfectionist maak je geen onderscheid tussen belangrijke en onbelangrijke zaken. De hoge eisen gelden altijd en overal. De kunst is om je positieve eigenschappen als attent en zorgvuldig te bewaren en te gaan kijken waar het een onsje minder mag.

Hou rekening met de omstandigheden

Er zullen dagen zijn waar de omstandigheden minder zijn, de assistente is ziek, je agenda is overvol en je doet drie keer zolang over de extractie dan de bedoeling was. Dit gebeurt en hoort soms bij het werken. Als dit gebeurt vergeef jezelf. Oefen erin om jezelf niet de schuld te geven. Elke keer als je dat doet, komt er een opening voor mogelijkheden.

Zorg voor een positieve interne dialoog

Je bent de enige die het hoort. Als perfectionist heb je de neiging om jezelf steeds streng te beoordelen en ook streng tegen jezelf te praten. Ik daag je uit om even afstand te nemen van jezelf en van een afstand te gaan kijken wat je allemaal aan het zeggen bent en hoe relevant dat is! Geef jezelf vaker een compliment.

Begin klein en voorzichtig

Als je beslist om je gedrag te gaan veranderen, ga je opboksen tegen ingebakken gewoontes. Je loopt de kans om je ongemakkelijk te gaan voelen, misschien krijg je last van schuldgevoelens. Geef jezelf de tijd. Het belangrijke is dat je in de loop van tijd je steeds prettiger bij voelt om het wat losser te gaan aanpakken. En hou vol. Geef jezelf de kans om te kunnen ervaren dat je nog steeds gewaardeerd en goed genoeg bent, zelfs als het een onsje minder is.

Goed genoeg is het beste!

Naarmate je minder kritisch bent op jezelf, leer je ook beter om te gaan met de kritiek van de anderen. Je zelfbeeld wordt positiever, je ervaart meer rust en ruimte. Je gaat groeien in je vak en haalt meer plezier en voldoening uit alles wat je doet.

Sara Setodeh

Reageren? info@sarasetodeh.nl

Lees ook Sara's vorige blog: tandarts en persoonlijk leiderschap

0 reacties op Sara's blog: perfectionisme, een kwaliteit of een valkuil?