Tandarts nog steeds best op de hoogte van Wkkgz

22 oktober 2018

Tandartsen weten het meest van het doel en de hoofdlijnen van de Wkkgz. Dat blijkt uit VvAA-onderzoek onder ruim 700 medici en paramedici naar de bekendheid van deze wet en de mate waarin zorgverleners de diverse onderdelen hebben doorgevoerd.

Uit dit onderzoek – dat ook in 2016 en 2017 werd gedaan – blijkt nog niet de helft van alle zorgverleners méér dan het doel van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) te kennen.

59 procent kent doel en hoofddoel

Van de tandartsen gaf 59 procent aan het doel en de hoofdlijnen te kennen. Een percentage dat ongeveer gelijk is aan dat uit het laatste onderzoek in 2017. Van de huisartsen kent 53 procent meer dan alleen het doel van deze wet, van de fysiotherapeuten 49 procent.

Kennisoverdracht en implementatie

De KNMT werkt intensief aan kennisoverdracht en implementatie van de Wkkgz,  zowel in de opleiding tot tandarts als via de KNMT Academy. Zo is in de zzp-modelovereenkomst van de KNMT standaard geregeld dat schriftelijk wordt vastgelegd wanneer in de praktijk de zorg aan een patiënt met anderen wordt geleverd.

Borgen van goede zorg

De Wkkgz trad op 1 januari 2016 in werking. Doel van deze wet is het borgen van goede zorg en het versterken van de positie van patiënten. Concreet gaat dat bijvoorbeeld over (nieuwe) regels voor het intern registreren van incidenten, over bij de inspectie melden van calamiteiten en het screenen van nieuwe medewerkers. Sinds 1 januari 2017 bepaalt de wet ook hoe de opvang van klachten van de patiënt geregeld moet zijn.

Hoe zat het ook alweer met de Wkkgz in de mondzorg?

Total votes: 12

0 reacties op Tandarts nog steeds best op de hoogte van Wkkgz