TIP slaat aan als 'online vraagbaak' over de tandarts

13 november 2019
Telefoonstoring

Het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP) is sinds een halfjaar alleen nog bereikbaar voor vragen van patiënten via de voorlichtingswebsite Allesoverhetgebit.nl. Patiënten weten de online vraagbaak goed te vinden, zo blijkt.

Patiënten van KNMT-leden worden goed geïnformeerd

TIP is sinds maart 2019 niet meer bereikbaar als telefonische hulplijn maar via een online contactformulier. Patiënten met een vraag of klacht over hun tandarts kunnen deze stellen via Allesoverhetgebit.nl. Is hun tandarts KNMT-lid dan beantwoorden de medewerkers van TIP deze vraag. Is dat niet het geval, dan verwijst TIP voor antwoorden en informatie naar zorgverzekeraars of andere beroepsorganisaties in de mondzorg. 

Onderscheid maken tussen patiënten van KNMT-leden en anderen

TIP startte eerder dit jaar met de nieuwe werkwijze omdat meerdere organisaties patiënten naar TIP verwezen. Hierdoor kwam het belangrijkste doel van TIP, namelijk het helpen van patiënten van KNMT-leden (die TIP immers mogelijk maken), in de knel. Met behulp van het contactformulier kan TIP onderscheid maken tussen patiënten van wie de tandarts wel of niet lid is van de KNMT.

TIP krijgt 200 vragen per maand

Dat blijkt te werken. TIP kreeg het afgelopen halfjaar zo’n 200 vragen per maand. Ongeveer twee derde daarvan komt van patiënten met een tandarts die bij de KNMT zijn aangesloten. Deze worden door TIP in behandeling genomen. De overige vragenstellers worden doorverwezen naar andere partijen, zoals ANT, NVM, ONT of een zorgverzekeraar. Tot klachten van patiënten die TIP hebben benaderd heeft de nieuwe werkwijze niet geleid. 

Controleer uw praktijkwebsite: verwijs voor TIP naar Allesoverhetgebit.nl

Heeft u nog een verwijzing naar het telefoonnummer van TIP op uw website staan, wilt u die dan wijzigen in een verwijzing naar Allesoverhetgebit.nl? Een voorbeeldtekst vindt u hier:

Uw mening telt

Wij horen graag hoe u uw bezoek aan onze praktijk heeft ervaren. Uw reactie is heel waardevol: daarmee kunnen we onze zorg en service verbeteren.  Geef uw suggestie, klacht of compliment dus altijd aan ons door!

Klacht

Ondanks de inzet van onze medewerkers kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de behandeling in onze praktijk. Spreek ons daarover alstublieft aan, dan proberen we uw klacht op te lossen. 

Advies van TIP

Komen we er niet uit, dan kunt u uw vraag voorleggen aan het Tandheelkundig Informatie Punt. Die kan u advies geven over welke stappen u kunt ondernemen om uw klacht op te lossen. U doet dat via het speciale contactformulier op Allesoverhetgebit.nl.

Klachtenregeling

U kunt ook uw klacht indienen bij de KNMT, de beroepsvereniging waar deze praktijk bij aangesloten is. Die opereert als een derde, neutrale partij. Via de KNMT zal een onafhankelijke klachtenfunctionaris kosteloos tussen u en uw tandarts bemiddelen, met als doel alsnog een oplossing te vinden.

Geschil

Als u er ondanks de hulp van de klachtenfunctionaris niet uitkomt, kunt u een beroep doen op de Geschilleninstantie Mondzorg. Dat kost €75,-. Bij de geschilleninstantie wordt uw klacht door een commissie van vijf deskundigen beoordeeld. Die geeft een bindend oordeel over uw klacht. De instantie kan een schadevergoeding toekennen tot maximaal 25.000 euro.

Meer informatie

Voor onafhankelijke informatie over mondzorg, behandelingen en kosten kunt u terecht op Allesoverhetgebit.nl.

Total votes: 15

0 reacties op TIP slaat aan als 'online vraagbaak' over de tandarts