Werken op anderhalve meter. Hoe gaat dat er aan toe?

Laura van Paesschen II
7 minuten
G.A.S.T.
Tape op de vloeren, plastic schermen bij de balie, flesjes desinfectiemiddel in elke hoek, afgeplakte stoelen in de wachtkamer... De coronacrisis zorgt ervoor dat tandartspraktijken de nodige maatregelen moeten nemen. Hoe ziet zo’n anderhalvemeter-praktijk eruit en hoe vinden tandartsen het om in te werken?

'Veel patiënten stonden te springen om weer langs te komen'

Sjoerd Hagenaars, mede-praktijkeigenaar bij Tandheelkundig Centrum Molenvliet in Alphen aan den Rijn.

‘Het was even spannend toen onze praktijk op 28 april de deuren weer opende", zegt Sjoerd Hagenaars, mede-praktijkeigenaar bij Tandheelkundig Centrum Molenvliet in Alphen aan den Rijn. "Niet zozeer qua patiëntenbehandeling, maar meer om te zien of alles wat we bedacht hadden ook zou werken. Stel dat er een grote chaos zou ontstaan… Dat was gelukkig niet het geval: alles werkte goed. Met ons team van vijftig man zijn we keihard bezig geweest om de praktijk coronaproof te maken, dat was mooi om te zien.

Toen we wisten dat we weer opengingen, hebben we onze patiënten een brief gestuurd met uitleg over onder meer de triage en nieuwe routing in de praktijk. Op de deur hangt een A4’tje met vragen over gezondheidsklachten en bij de balie wordt men nog een keer ondervraagd. Er staan op twee plekken alcoholdispensers: bij binnenkomst en voordat iemand de behandelkamer ingaat. Mensen zitten vaak toch nog even op hun telefoon of raken hun tas aan.

De looproutes zijn zo gemaakt dat patiënten niet met elkaar in contact komen. Ze verlaten de praktijk nu via de achterdeur. Verder hebben we natuurlijk de anderhalvemeter-aanduiding op de vloer gemaakt, staat er in de wachtkamer een banner met informatie, wordt er extra schoongemaakt, dragen we mond- en gezichtsmaskers en laten we patiënten hun mond spoelen met waterstofperoxide.

De groepscontroles met gezinnen hebben we overdag uit de agenda gehaald en naar de avonden verplaatst. Zo zorgen we ervoor dat de wachtkamer overdag niet te vol is. Verder gaan we een aantal zaterdagen en avonden open, om ervoor te zorgen dat gaatjes bij mensen niet groter worden.

In het begin was het natuurlijk even wennen om in zo’n aangepaste praktijk te werken, maar inmiddels zijn de maatregelen helemaal geïntegreerd. De kantine is uiteraard ook coronaproof gemaakt, wat eerst een beetje gek was, maar inmiddels is het daar weer vanouds gezellig. Patiënten reageren positief op alle veranderingen: ze vinden dat we overal goed over hebben nagedacht en geven aan zich hier veilig en vertrouwd te voelen. Slechts een enkeling liet zijn afspraak liever niet doorgaan. Sterker nog: veel patiënten stonden te springen om weer te komen. Ik denk dat we nog wel even vastzitten aan de anderhalvemeter-samenleving, dus we gaan ervanuit dat we zeker tot eind dit jaar de huidige manier van werken aanhouden. Ook als de maatregelen worden versoepeld, gaan we nog wel een maand of twee zo door, voor de zekerheid. En misschien dat we bepaalde dingen wel altijd zo zullen houden, zoals geen handen meer schudden en de looproutes. Dat zorgt voor rust en ik merk dat veel mensen dat prettig vinden.’

Collage anderhalvemeterpraktijk

 

'We gaan nog zorgvuldiger met de richtlijn infectiepreventie om dan normaal'

Anniek Arends, maat bij Tandartsengroepspraktijk Beverwijk

"In het weekend van 25 april hebben we met de tandartsmaten van onze praktijk bij elkaar gezeten om ons voor te bereiden om weer aan de slag te gaan", zegt Anniek Arends, maat bij Tandartsengroepspraktijk Beverwijk. "Dat was leuk om te doen en we hadden er allemaal weer zin in. Voordat we weer opengingen, hebben we eerst twee dagen proefgedraaid en maar een paar patiënten laten komen. We hebben de routing aangepast en protocollen gemaakt.

In de praktijk hebben we eenrichtingsverkeer gecreëerd. De ingang is dus niet de uitgang, op die manier kruisen mensen elkaar niet. Als een patiënt klaar is, loopt hij niet terug naar de balie om een nieuwe afspraak te maken. Dat gebeurt in de behandelkamer of door later te bellen. Er staan pijlen en bordjes om patiënten de juiste kant op te wijzen en in de wachtkamer staat desinfectiemiddel. Verder laten we elke patiënt spoelen met waterstofperoxide en hebben we de programma’s ruimer gepland. Zo zitten er minder mensen tegelijk in de wachtkamer. We hebben de banken in de wachtkamer zo opgedeeld dat mensen minimaal anderhalve meter uit elkaar zitten.

Patiënten reageren heel goed op de maatregelen en zijn blij dat we het zo serieus nemen. Behalve één patiënt, die het allemaal belachelijk vond en over complottheorieën begon. Sommige mensen vragen zich af of we geen astronautenpak moeten dragen, maar dan leggen we uit dat dat niet nodig is. We dragen wel een haarmutsje. Dat staat niet in de richtlijn, maar vinden we professioneel overkomen en voor jezelf is het fijn dat je haar geen patiënten aanraakt.

Uiteraard dragen we ook faceshields. Daar ben ik minder enthousiast over, want ik raak er samen met de loepbril en het mondkapje nogal benauwd van. Als je dan een lange of moeizame behandeling hebt, is het extra zweten, maar dat is even niet anders.

Alle maatregelen zorgen ervoor dat we nog zorgvuldiger omgaan met de richtlijn infectiepreventie dan normaal. Heel goed, vind ik, en ik verwacht dat dat na corona nog wel zo blijft. Er zweven natuurlijk nog veel meer bacteriën en virussen rond, dus ik hoop dat we die scherpte op de hygiëne hierna kunnen vasthouden. En we zijn nog scherper op het schoonmaken van onze spullen. Ik ga ervanuit dat de anderhalvemeter-regel in de hele samenleving langer gehandhaafd blijft dan we zouden willen. Voor de praktijk maak ik me daar geen zorgen om, zoals we het nu hebben ingericht kunnen we het wel even volhouden.

Elke week stuurden we onze patiënten een mail met nieuws uit het veld. Hierdoor hoopten we betrokkenheid te houden en te laten zien dat we het coronavirus heel serieus hebben genomen, vooral voor de gezondheid van patiënten. Nu evalueren we wekelijks waarbij we kijken of we nog dingen moeten aanpassen. Zo lieten we in het begin de voordeur openstaan, zodat patiënten de klink niet hoefden aan te raken. Maar toen het later wat slechter weer werd, zaten de balieassistenten te rillen achter hun bureau. Daar zijn we dus toch maar op teruggekomen…”

'Het voelt een beetje als een vissenkom met zo’n faceshield'

Sander Brons, orthodontist en praktijkeigenaar bij Orthodontie Merwestein in Nieuwegein

"De woensdag na de persconferentie van Rutte is onze praktijk weer opengegaan", zegt Sander Brons, orthodontist en praktijkeigenaar bij Orthodontie Merwestein in Nieuwegein. "Daar was ik superblij om, want ik maakte me wel zorgen. We zijn ’s ochtends met de planning aan de slag gegaan en ’s middags konden we al wat uitgestelde behandelingen doen. We hebben alle afspraken zes weken vooruit gepland, om zo de gemiste afspraken in te halen. De praktijk gaat nu een half uur eerder open en sluit een half uur later. Ook werken we de hele dag door en houden we gespreid pauzes. Daarmee halen we de schade niet in, maar het helpt iets. We hebben overigens nog nooit zoveel op tijd gelopen als nu: ik merk dat mensen de verantwoordelijkheid voelen om op tijd te komen en gelijk weer weg te gaan en dat is heel goed.

Wij maken in onze praktijk gebruik van het GAST-principe, iets wat we zelf hebben bedacht. De G staat voor Gezond, dus je hebt geen koorts, hoest of neusverkoudheid. De A is voor Alleen: je komt alleen naar binnen. De S staat voor Schoon: schone handen, schone tanden. En de T tot slot is voor Tijd: kom exact op tijd, niet te vroeg en niet te laat. Dit principe staat uitgelegd op een poster bij de ingang. Daar staat ook een gastvrouw die checkt of je inderdaad klachtenvrij bent. Als dat zo is mag je alleen naar binnen komen en plaatsnemen in de wachtkamer, waar je eerst je handen desinfecteert. De tafel hebben we weggehaald en de stoelen ruim uit elkaar gezet. Uiteraard is ook het tijdschriftenrek leeg. En om de anderhalve meter inzichtelijk te maken, hebben we stippen op de grond geplaatst. Sommige dingen zijn wel even wennen, de faceshields bijvoorbeeld. Dat voelt een beetje alsof je in een vissenkom zit, je hoort jezelf echoën.

Een ander ding is het aanschaffen van beschermmaterialen. Dat gaat nu moeilijker, dus heb ik bijvoorbeeld mondkapjes van drie verschillende merken. Faceshields waren ook lastig te krijgen. Ik had op een gegeven moment vijf bestellingen geplaatst maar niks werd bezorgd, ik heb zelfs op Ebay zitten kijken en monturen geprint met een 3D-printer. Nu hebben we allerlei verschillende soorten en kunnen we kiezen welke we prettig vinden. Ik heb me inmiddels ook zelf op corona laten testen. Dat ging heel soepel, al was de uitslag natuurlijk even spannend, maar gelukkig negatief. Ik denk dat we op deze manier nog wel tot en met de zomer blijven werken. Hopelijk is alles rond september weer wat normaler. Maar ik ben al zó blij dat we weer aan de slag kunnen. Naast de spanning die het met zich meebrengt om alles te coördineren heb je ook financiële zorgen. Mijn hart breekt wel een beetje als ik die berichten lees van restaurants die moeten sluiten. Dan ben ik blij dat deze situatie niet zes jaar eerder was, toen ik de praktijk net was begonnen.’ NT

Orthodontie Merwestein heeft een video gemaakt waarin de maatregelen in de praktijk worden getoond. Bekijk de video op onze Facebookpagina: https://bit.ly/2L6AWVU

En Omroep West nam een kijkje bij Tandheelkundig Centrum Molenvliet. Bekijk de video op onze Facebookpagina: https://bit.ly/2WASqzn

Tekst: Laura van Paesschen