Klachten- en geschillenregeling: wat moet u regelen?

Wat moet u als tandarts(specialist) of eigenaar van een mondzorgpraktijk wettelijk regelen omtrent een klachten- en geschillenregeling? Elke tandarts moet zich individueel aansluiten bij een klachten- en geschillenregeling. En daarnaast moet een praktijk (met meer dan één behandelstoel waaraan zorg wordt verleend) een eigen, aparte praktijkaansluiting regelen. Kies de situatie die op u van toepassing is:

Praktijkhoudende tandarts of orthodontist, praktijk met 1 behandelstoel

U sluit zich individueel aan bij een klachten- en geschillenregeling (inbegrepen bij het KNMT-lidmaatschap).

Praktijkhoudende tandarts of orthodontist, praktijk met 2 behandelstoelen

U sluit zich individueel aan bij een klachten- en geschillenregeling (inbegrepen bij het KNMT-lidmaatschap). En u sluit uw praktijk aan bij een klachten- en geschillenregeling (kan via de KNMT).

Uitzondering: in het geval er aan de tweede stoel géén mondzorgbehandelingen worden uitgevoerd door iemand anders dan u (of dat nu een tandarts, mondhygiënist of assistent is) kunt u volstaan met een individuele aansluiting.

Praktijkhoudende tandarts of orthodontist, praktijk met meer dan 2 behandelstoelen

U sluit zich individueel aan bij een klachten- en geschillenregeling (inbegrepen bij het KNMT-lidmaatschap). En u sluit uw praktijk aan bij een klachten- en geschillenregeling (kan via de KNMT). Daarmee is ook uw team verzekerd van correcte en prettige afhandeling van klachten.

ZZP-tandarts of ZZP-orthodontist

U sluit zich individueel aan bij een klachten- en geschillenregeling (inbegrepen bij het KNMT-lidmaatschap). De praktijk waar u werkt zorgt voor een praktijkaansluiting (kan via de KNMT).

Tandarts of orthodontist in loondienst

U sluit zich individueel aan bij een klachten- en geschillenregeling (inbegrepen bij het KNMT-lidmaatschap). De praktijk waar u werkt zorgt voor een praktijkaansluiting (kan via de KNMT).

Maat in een stille- of kostenmaatschap

U sluit zich individueel aan bij een klachten- en geschillenregeling (inbegrepen bij het KNMT-lidmaatschap). En elke maat sluit de ‘eigen’ praktijk aan bij een klachten- en geschillenregeling (tenzij de praktijk slechts één behandelstoel heeft; dan geldt dat een individuele aansluiting volstaat). Daarmee zijn ook uw teams verzekerd van correcte en prettige afhandeling van klachten.

Maat in een volle- of variantmaatschap

U sluit zich individueel aan bij een klachten- en geschillenregeling (inbegrepen bij het KNMT-lidmaatschap). Een van de maten sluit de praktijk aan bij een klachten- en geschillenregeling (kan via de KNMT). Daarmee is ook uw team verzekerd van correcte en prettige afhandeling van klachten.

MKA-chirurg

MKA-chirurgen die werken vanuit een ziekenhuis vallen onder de klachten- en geschillenregeling van het ziekenhuis. MKA-chirurgen die extramuraal werken dienen wel voor een klachten- en geschillenregeling te zorgen. Hun situatie is dan vergelijkbaar met de verschillende uitgangspunten voor tandartsen en orthodontisten, zoals hierboven beschreven.

Klachtenfunctionaris in dienst?

Heeft u een eigen klachtenfunctionaris maar geen eigen klachten- en geschillenregeling? Ook dan sluit uw praktijk zich aan bij een externe klachten- en geschillenregeling. Heeft u een klachtenfunctionaris én een eigen klachten- en geschillenregeling? Dan hoeft u dit niet extern te regelen.

Klachten- en geschillenregeling van de KNMT

De klachten- en geschillenregeling van de KNMT heet de KNMT Klachtenservice. Met de KNMT Klachtenservice bent u verzekerd van een correcte en prettige afhandeling van klachten en geschillen. Een individuele aansluiting is inbegrepen bij het lidmaatschap. Een praktijkaansluiting kost 40 euro per behandelstoel, minus de eerste stoel.