facebook

Publiekscampagne ‘De Mond Niet Vergeten’ van start

Profile picture for user Anita Zijlstra
Anita
Zijlstra
2 minuten
DMNV
Ouderen wonen langer zelfstandig thuis en hebben vaak nog geheel of gedeeltelijk hun eigen tanden en kiezen. Maar de dagelijkse mondverzorging schiet er langzaam bij in, net als een controle bij de mondzorgverlener. Om ernstige mondproblemen te voorkomen, start 18 oktober de publiekscampagne ‘De Mond Niet Vergeten’.

Initiatief van tandartsen, mondhygiënisten en tandprothetici

In radiospotjes en op de socialmediakanalen vraagt de stichting De Mond Niet Vergeten!, een initiatief van KNMT, NVM-Mondhygiënisten en ONT, aandacht voor de mondverzorging van kwetsbare ouderen. Iedere dag haar legpuzzel, elke dag haar radioprogramma, elke dag haar middagdutje… Maar poetst moeder ook elke dag haar tanden?

Test en praktische informatie voor mantelzorgers van ouderen

De boodschap richt zich specifiek op de mantelzorgers van 50-70 jaar, omdat zij degenen zijn die een beeld hebben of kunnen krijgen van de mondverzorging van hun vader of moeder. Mantelzorgers worden uitgenodigd een test te doen op de website demondnietvergeten.nl, waar zij ook praktische informatie krijgen over hulp bij de mondverzorging van ouderen in de thuissituatie.

Meer dan de helft van de 80-plussers gaat niet op controle

De groep kwetsbare ouderen wordt met name gekenmerkt door lichamelijke en psychische aandoeningen, die zich uiten in een afnemende zelfredzaamheid en mobiliteit. Het gevolg is een slechtere mondverzorging en het minder vaak bezoeken van de tandarts, mondhygiënist of tandprotheticus. Van de 75- tot 80-jarigen gaat 1 op 3 niet meer jaarlijks naar de mondzorgverlener. Bij 80-plussers is dat zelfs 54 procent, blijkt uit onderzoek. En dat kan leiden tot ernstige mondproblemen, zoals cariës, ontstekingen en afgebroken elementen, die lichamelijk en sociaal grote gevolgen kunnen hebben.

Subsidie van VWS voor campagne

De grootscheepse campagne is mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van het ministerie van VWS. Bureau Diversions heeft het project zodanig uitgewerkt dat mantelzorgers, en kwetsbare ouderen zelf, op een laagdrempelige manier geïnformeerd worden over het belang van een goede mondgezondheid. Want die is ook op latere leeftijd medebepalend voor de kwaliteit van leven.

Toolkit voor mondzorgverleners om campagne te delen

Naast radiospotjes, online reclames en de QuickScan is er ook een toolkit beschikbaar met materialen die te gebruiken zijn door (mond)zorgverleners, relevante verenigingen en zorgkoepel(s), zoals:

  • een persbericht voor lokale media 
  • berichten en afbeeldingen voor social media 
  • e-magazine met ervaringsverhalen en praktische tips
  • artikelen voor de websites, nieuwsbrieven en vakbladen 
  • meest gestelde vragen en antwoorden

De toolkit is te vinden op demondnietvergeten.nl/campagne. Met deze middelen kan in de eigen praktijk en binnen samenwerkingsverbanden een bijdrage worden geleverd aan de campagne.

KNMT blijft aandacht vragen voor ouderen

Eerder dit jaar ontwikkelde de KNMT de praktijkwijzer ‘Zorg aan kwetsbare ouderen in de mondzorgpraktijk’, bedoeld voor tandartsen, mondhygiënisten en tandprothetici en hun ondersteunend team. De gids, die is onderschreven door NVM-Mondhygiënisten en ONT, biedt handvatten om in te spelen op de specifieke zorg en aandacht die deze patiëntengroep vraagt. Op de website van de KNMT is de praktijkwijzer voor leden beschikbaar als webversie en als pdf.

ouderen

Advertentie

Adhese Universal VivaPen; drievoudige efficiency

Adhese Universal VivaPen; drievoudige efficiency

Ivoclar Vivadent presenteert een nieuwe generatie van de Adhese Universal in stiftvorm met een modern en gebruikersvriendelijk design. Dankzij de nieuwe, efficiënte versie van de VivaPen zijn maximaal driemaal meer applicaties per ml-inhoud mogelijk in vergelijking met conventionele flesapplicaties.

Ontdek de nieuwe Adhese Universal VivaPen