Wanneer kan de patiënt een behandelingsovereenkomst beëindigen?

De patiënt kan een behandelingsovereenkomst in principe altijd opzeggen. Dit vloeit voort uit het feit dat hij volgens de WGBO altijd toestemming moet geven voor een behandeling. Hij kan deze toestemming dus ook weigeren of intrekken.

Zorgvuldigheidseisen 

Ongeacht de reden van beëindiging van de behandelingsovereenkomst door de patiënt heeft de tandarts ook in dit geval te maken met een aantal zorgvuldigheidseisen die voortvloeien vanuit de KNMT-richtlijn Patiëntendossier.

a. Communicatie en documentatie

Om de behandelingsovereenkomst op een goede manier af te sluiten, moet de tandarts navraag doen over de reden van beëindiging. Dit geeft de mogelijkheid van reflectie op het eigen handelen of de wijze van communiceren. Hierna kunnen nog afspraken worden gemaakt met de patiënt over de termijn van de beëindiging, de afronding van eventueel lopende behandelingen, het beschikbaar zijn voor spoedklachten of het bieden van hulp voor het vinden van een andere tandarts. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in het patiëntendossier en schriftelijk aan de patiënt meegegeven.

b. Verlenen van medewerking

Voordat de behandelingsovereenkomst is beëindigd, moet de tandarts zich inspannen om te zorgen dat eventuele lopende behandelingen op een zorgvuldige wijze worden afgehandeld, afgebouwd of worden overgenomen door een andere tandarts. Weigert de patiënt hieraan mee te werken, dan kan van de tandarts niet worden verwacht dat hij eindeloos pogingen doet om (verwijzing voor) verdere behandeling of nazorg te verlenen, zolang patiënt nog geen andere tandarts heeft gevonden.

Zodra de patiënt een andere tandarts heeft gevonden, draagt de tandarts de behandeling en relevante patiëntgegevens met toestemming van de patiënt aan hem over. Weigert de patiënt dit, dan hoeft de tandarts niet eindeloos pogingen te doen om wel toestemming van de patiënt te verkrijgen. Hij moet het patiëntendossier dan bewaren volgens de geldende bewaartermijn.