7 tips om misbruik spoeddienst te voorkomen

29 maart 2018

Iedere tandarts kent het wel, je wordt onterecht uit bed gebeld tijdens de avond- of nachtdienst door een patiënt die echt wel had kunnen wachten met zijn klacht. Hoe voorkom je nu dat patiënten onterecht bellen voor spoedhulp. Onderstaande tips kunnen helpen:

  1. Vermeld duidelijk op de praktijkwebsite en op het antwoordapparaat waarvoor de spoeddienst is bedoeld.
  2. Geef een 06-nummer dat alleen is bedoeld voor spoedgevallen. Dit werpt een extra drempel op.
  3. Zet een triagist (bijvoorbeeld via een callcenter of dokterspost) tussen patiënt en tandarts. Deze kan inschatten of de klacht spoedeisend is.
  4. Organiseer een inloopspreekuur op zaterdag en zondag.
  5. Indien een patiënt onterecht belt, toon dan sympathie en stel de patiënt gerust. Maak duidelijk waarvoor de spoedgevallendienst is bedoeld.
  6. Als de klacht niet spoedeisend blijkt, bied dan voor de volgende ochtend een afspraak in de praktijk aan en geef zo nodig suggesties op het gebied van pijnstilling.
  7. Maak eventueel afspraken met een 24-uurs tandartsenpost in de buurt en verwijs vervolgens daarnaar door.

Meer weten?

Het Nederlands Tandartsenblad schreef een artikel over misbruik van de spoedgevallendiensten, met onder meer ervaringen van de tandartsposten in Sneek, Venlo en Rotterdam over misbruik van de spoeddienst.

Heeft u zelf nog tips voor collega's? Deel ze in de reacties.

 

Lees meer over: spoedgevallendienst

0 reacties op 7 tips om misbruik spoeddienst te voorkomen