Twijfelt u aan het werk van uw voorganger? 5 stappen die u kunt nemen

24 september 2018
Behandeling

Bij tijd en wijle zien tandartsen nieuwe patiënten bij wie ze twijfelen aan het werk van hun voorganger. Pas echter op voor overhaaste conclusies, dan voorkomt u enerzijds dat u patiënten onnodig ongerust maakt en anderzijds dat u collega's ten onrechte in een kwaad daglicht stelt. Welke stappen kunt u nemen?

De KNMT zet 5 tips op een rijtje om te voorkomen dat patiënten zich ten onrechte zorgen gaan maken over hun 'oude' tandarts. En hoe u ze kunt helpen als er wél iets aan de hand is.

5 tips

  1. Wees voorzichtig met het geven van (waarde)oordelen over het werk van een vorige tandarts. Vertel uw patiënt wat u feitelijk constateert.
  2. Betrek uw constateringen niet meteen op het werk van de vorige tandarts. Bedenk dat er ook een andere oorzaak kan zijn.
  3. Ziet u iets in de mond dat u zorgen baart? Oordeel niet meteen maar stel vragen: neem even contact op met de vorige tandarts en overleg.
  4. Twijfelt een patiënt over het werk van een collega, adviseer hem dan in contact te treden met deze collega, ongeacht uw eigen oordeel. Leg uit wat de rechten van de patiënt zijn.
  5. Is er inderdaad naar uw oordeel reden tot klagen over de vorige tandarts, informeer uw patiënt dan over de mogelijkheden (praat met de tandarts, neem contact op met het Tandheelkundig Informatie Punt en/of dien een klacht in). Uw oordeel kan dan betrokken worden bij de vervolgstappen.

Wilt u meer weten wat u kunt doen om een klacht te voorkomen? Meld u dan aan voor de cursus Hoe voorkom ik een klacht.

Total votes: 41
Lees meer over: klachten

2 reacties op Twijfelt u aan het werk van uw voorganger? 5 stappen die u kunt nemen